Blog-arkiv

onsdag den 25. september 2013

Jagten på Rugbrød

Hvis der er noget jeg har fundet svært her i London, har det været at måtte nøjes med deres "rugbrød", som efter min rugbrøds-sans er mere fransbrød en rugbrød.
Ikke nok med at det de har ikke er særligt rugt, men det kan virkelig også være svært at få fat i! Jeg fik bl.a. nærmest et hjerteanfald da den lokale købmand erklærede at de ikke solgte rugbrød mere grundet "manglende efterspørgsel". Har man hørt mage!
Så fra den dag af blev det er sand jagt for mig at få fat i rugbrød. Ægte eller ej, det var ikke til at finde... Og jojo, der er da nogle at mere trendy bagere der sælger rugbrød, men først og fremmest at det ikke alle bagere der gør det, og hvis man så finder en bager der gør, kan man let slippe af med 40 og 50 kr. for et rugbrød. DET ER JO VANVITTIGT!
Rugbrød er for englænderne stadigvæk meget nyt, og det er derfor langt fra alle der spiser det, eller overhovedet kender til det. Ja, jeg har skam mødt en englænderne (ung endda), som ikke anede hvad jeg snakkede om det jeg nævnte rugbrød (eng.: ryebread). Tragisk, men sandt. Det er sådan nogle ting som for et dansker-hjerte til at briste.
Men efter de mange nederlag i forsøget på at finde noget rugbrød, fattede jeg atter mod, og satte mig for at nyt projekt... Jeg bager sgu mit eget!
Jeg henvendte mig derfor til den mest troværdige bager-kilde jeg kunne komme i tanke om: Camilla Plum.
Hun har på dr's hjemmeside en opskrift på "Mogens Rugbrød" (find opskrift her), og med den gik jeg så igang med projektet. Med mandsmod og opløftet hjerte gik jeg til det lokale supermarked med forventningen om, at jeg da sagtens kunne finde rugmel, rugkerner osv. Det kunne jeg ikke.. Og heller ikke i de andre supermarkeder. Jeg var på randen af et nervøst sammenbrud, da Kira fortalte mig om "The Scandinavian Kitchen". Selve navnet lyder jo sådan det godt nok i sig selv, men aldrig havde jeg forstillet mig at kunne finde et dansk/svensk mad-mekka midt i central London. Men det gjorde jeg! Her fandt jeg både wasa-knækbrød, Giffler, Leverpostej, Koldskål og rugbrødsblandinger. Rugbrødsblandingen kom dog ikke med hjem eftersom blanding til ét brød kostede 40 kr.! Men, men, men, jeg fandt rug-kerner og er nu skridtet tættere på et fuldkomment hjemmebagt rugbrød. Nu skal jeg sådan set bare ha lavet min surdej, som skal stå i omkring 4 dage før jeg egentligt kan gå igang med bagningen... Hvad man dog ikke gør for et rugbrød...

 Jeg fik en så lækker mango-yoghurt drik på en indisk restaurent jeg besøgte med mine danske venner
 Alexander og Jaqueline som besøgte mig i London på deres tur rundt i Europa
 Efter en gang migræne stod den på havrerød med kanel og bananer
 Ny jakke som jeg købte i en genbrugsbutik for 110 kr. Den er omkring 3000 kr. værd!
 London by night
 Barista Tom lavede den flotteste kop cortado til mig!
 Barista Elia svarede hårdt igen med en kop varm-chokolade
 Frozen yoghurt. 
 Muffin med kanel og æble. Og så fedtfri!
 Kina-town. Se lide de orange blæksprutter!

Man kunne jo godt lige smage...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar